Ausnutria Dairy Corporation realiseert groei

Publicatie jaarcijfers 2016

Ausnutria Dairy Corporation Ltd., moederorganisatie van Ausnutria Hyproca B.V., realiseerde in 2016 een sterke groei. De onderneming heeft de omzet zien stijgen van € 287,7 miljoen in 2015 naar € 378,0 miljoen in 2016. Een groei van 31,4% procent, die met name werd gerealiseerd met de verkoop van hun eigen merken baby- en kindervoeding. De nettowinst van de onderneming groeide met 321,7% procent, van € 6,9 miljoen in 2015 naar € 29,1 miljoen in 2016. De aanzienlijke stijging was in lijn met de verwachting.

Het merk Kabrita, baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk, is een belangrijke drijver achter dit succes. Hoewel de verkoop van het merk in China het grootste is, stijgt de populariteit van de geitenmelk flesvoeding wereldwijd. Kabrita wordt naast China onder meer verkocht in de EU, het Midden-Oosten, Rusland en de Verenigde Staten. Het assortiment in de VS bestaat op dit moment uit peutermelk en yoghurt pouches. De organisatie werkt aan een FDA approval om ook Kabrita zuigelingenvoeding (0-12 maanden) op deze markt te lanceren. Daarvoor is in 2016 een belangrijke mijlpaal bereikt. Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corporation: “In 2016 ontvingen wij de GRAS-status voor magere geitenmelkpoeder en geitenwei-eiwit concentraat voor gebruik in onze Kabrita zuigelingenvoeding. Dat betekent dat deze ingrediënten door de Amerikaanse Food & Drug Administration als veilig zijn bevonden. Dit is een belangrijke stap naar de lancering van onze zuigelingenvoeding in de VS.” De organisatie verwacht de studies die nodig zijn voor een volledige FDA approval eind 2017 te hebben afgerond.

Een andere belangrijke ontwikkeling in 2016 was de opening van het centrale lab in Lelystad. Het laboratorium is gevestigd in het BioScience Center van de Universiteit Wageningen. De locatie huisvest een microbiologisch lab, een chemisch lab en een instrumenteel lab. Accreditatie door de RvA wordt deze maand verwacht. Bart van der Meer: “We zullen de komende tijd veel van de diensten die wij hadden uitbesteed bij externe laboratoria centraliseren in ons eigen lab. Samen ondersteunen zij onze organisatie door erop toe te zien dat onze producten voldoen aan onze hoge standaarden voor voedselveiligheid, kwaliteit en hygiëne. Het lab zal naar verwachting in 2018 worden verhuisd naar de locatie van de nieuwe babyvoedingsfabriek in Heerenveen.” De verwachting is dat de nieuwe babyvoedingsfabriek medio 2017 operationeel is. De fabriek is dan volledig aangepast op de nieuwe Chinese richtlijnen en wetgeving die per 1 januari 2018 van kracht worden. Dit betekent dat de lay-out van de nieuwe fabriek flexibiliteit krijgt met het oog op de nieuwe Chinese regel van maximaal 3 unieke brands per gecertificeerde productiefaciliteit. De doelstelling van de nieuwe Chinese regel is het terugbrengen van 2.000 brands naar 600 brands in de Chinese markt en daardoor een betere beheersing en controle.

In 2016 werd een herstructurering van de organisatie in gang gezet die moet leiden tot een gerichte, meer efficiënte en geïntegreerde organisatie. De implementatie van ERP zal hierbij ondersteuning geven. De board of directors van de organisatie in Nederland heeft een aantal wijzigingen ondergaan en bestaat thans uit:
Bart van der Meer, CEO
Froukje Dijkstra, COO
Jan-Willem Eleveld, CCO, per 1 april 2017 (voorheen werkzaam bij Mead Johnson).

De verwachtingen voor de komende jaren zijn continuering van groei van omzet en resultaat.
Het aantal newborn in de People’s Republic of China steeg in 2016 naar 17,86 miljoen (2015: 16,55 miljoen). Het beleid is naast de PRC gericht op nieuwe markten in Azië, Zuid-Amerika en Afrika.
De onlangs geformuleerde doelstelling is een omzet van € 1,2 miljard binnen 5 jaar.

 

 2015  

287,7

6,9 14,8

 2016

378,0

29,1 46,4

 

     

 

 2015

398 FTE’s

 1.940 FTE’s

 2016

452 FTE’s  2.631 FTE’s

 

 

<< terug naar overzicht